Välkommen till Oskar Sjöströms historieblogg!

Välkommen till Oskar Sjöströms historieblogg!

Om bloggen

Här kommer jag att berätta om min bok Fraustadt 1706: ett fält färgat rött (Historiska Media 2008) men också om kommande projekt, om historia i allmänhet och säkert en massa annat också. Kontakta mig på:

oskar.sjostrom@historia.su.se

Omslag, del 3

Om bokenPosted by Oskar Sjöström Mon, December 15, 2008 01:34:35

Värjkonceptets utveckling: det tidigaste högst upp till vänster och det sista - "det vinnande bidraget" - längst ner till höger.

Det svarta omslaget var det andra förslaget som förlaget skickade mig. Jag gillade det inte alls, utan tyckte det var för stelt.

Omslag nummer två (längst upp till höger) kom något senare och var mycket uppskattat på redaktionen. Jag tyckte det var snyggt, och hängde färg- och stämningsmässigt väl ihop med min egen första skiss. Det sades länge att det var detta omslag som det skulle gälla. Jag var dock inte helt nöjd, och bad dem fortsätta vidare. (Ska inom kort visa några av den andra förslagen som bollades.)

Det blå omslaget var ett ganska desperat försök att på något sätt knyta an till den blåa karolinerfärgen. Man argumenterade för att Fraustadt var ett rätt så okänt slag, och eftersom Karl XII själv inte deltog kunde man inte använda sig av hans namn i någon undertitel heller. (Karl XII är ju alltid bra att ha med ur försäljningssynpunkt.) Så det var tänkt att färgen skulle skapa sådana associationer. Men det föll rätt så pladask både hos mig och redaktionen.

Slutligen den version som det sedermera blev. (Det stod mellan två varianter, och jag ska senare presentera det andra alternativet, som faktiskt var mitt förstahandsval.) Den enda skillnaden mot det tidigare var att värjan var sliten och hade blod på bladet. Jag hade bett förlaget att prova med en vanlig manskapsvärja - för jag tyckte det glänste för mycket om den andra - och så hittade man den här istället, som tydligen ska finnas på Armémuseum. Det trasiga svärdet tilltalade mig mycker mer än det hela eftersom det sade något om krigets mörka sida och på så sätt förtog omslaget mycket av den heroism som jag annars tyckte att det var laddat med.

Jag hävdar dock bestämt att det inte är någon slump att boken fick det här omslaget samtidigt som biografierna drabbats av Arn-hysteri.

Värjkonceptet utvecklades parallellt med ett annat, vad vi kan kalla för det "dramatiska-gubbar"-konceptet. Om detta ska nästa avsnitt handla.